Opeens weer terug in de modewereld: het woord bourgeois.
De Fransen haten het woord. Bourgeois staat voor alles wat ze juist níet willen zijn. Of zoals Inez de la Fressange het verwoordde: ‘It means not open to new ideas; conventional and against mixing of class or worse, reactionary.’ Maar uitgerekend in de Franse hoofdstad kwam het woord weer bovendrijven. De aanleiding: de tweede modeshow van Hedi Slimane voor het modemerk Celine.
Klassiek
Was Slimanes debuut nog een slap aftreksel van zijn tijd bij Saint Laurent, in zijn tweede show toonde hij volwassen vrouwen. De modepers reageerde enthousiast. Dit was geen collectie die deed denken aan de zo populaire sportswear of mode voor piepjonge vrouwen. Dit was gewoon elegant. Bourgeois inderdaad, maar dan in positieve zin. Want, klassiek, niet al te avontuurlijk. Een beetje stijfjes zelfs. Vergelijkingen werden in de modepers gemaakt met de kleding van Margaret Thatcher, of lady Diana.
En zoals dat nu eenmaal in de modewereld gaat: het hing in de lucht, en presenteerden ook andere merken in de Paris Fashion Week afgelopen maart keurige kleding voor dames. Zet deze trend door de komende modeseizoenen? Vast. Kijk maar naar wat de huidige Britse prinsessen dragen.
Inspiratie
De term ‘bourgeois’ is onlosmakelijk verbonden met The Discreet Charm of the Bourgeoisie, de surrealistische film die Luis Buñuel in 1972 maakte. Hierin doen zes vooraanstaande leden van de burgerij een poging een etentje te houden, maar door allerlei merkwaardige ontwikkelingen komt dat er steeds niet van. Met een glansrol voor Stéphane Audran.
© tekst: Monsieur Plusfours 2019; beeld op de homepage: La sortie du bourgeois, geschilderd door Jean Béraud (1889)
MELD JE AAN VOOR DE GRATIS NIEUWSBRIEF!