Schatten van modekoning Hubert de Givenchy geveild

Vanaf 8 juni gaan meer dan 1.200 stukken uit de collectie van modekoning Hubert de Givenchy 1927-2018) bij Christie’s onder de hamer. Ze zijn een schoolvoorbeeld van le grand goût français.

Ken je de little black dress die Audrey Hepburn droeg in de jaren ’60-film Breakfast at Tiffany’s? Deze iconische jurk komt van Hubert de Givenchy’s tekentafel. In 1952 opende de Franse modeontwerper, afkomstig uit een adellijke familie, zijn eigen modehuis in Parijs. Tot zijn klantenkring behoorden klanten als goede vriendin Audrey en de Amerikaanse first lady Jacquline Kennedy. In 1995 stopte hij als couturier om zich te richten op zijn verzamelingen.

Schoonheid

Zijn overgrootvader ontwierp decors voor de Parijse Opera en zijn grootvader beheerde de wandtapijtfabriek van Beauvais en was zelf ook een groot verzamelaar. Kortom, schoonheid was Hubert de Givenchy met de paplepel ingegoten. Dat zie je terug in de verschillende huizen die hij bewoonde met zijn partner Philippe Venet. Bijvoorbeeld Hôtel d’Orrouer in Parijs, Château du Jonchet in de Loirevallei maar ook de villa op Cap Ferrat en de appartementen in Venetië en New York. 

Na de dood van partner Philippe in 2021 hebben neven van Hubert Christie’s gevraagd stukken uit de huizen in Parijs en de Loirevallei te veilen. In de drie catalogi vind je onder andere Franse en Europese meubelen uit de 18e eeuw, kunst van oude meesters en moderne kunst, zoals werk van Rothko en Picasso.

Franse elegantie

Goud, mahonie en de kleur groen keren vaak terug in de veilingcatalogi. Elk gepresenteerd stuk is veelal het werk van ambachtsmannen. Tezamen zijn ze het toonbeeld van le grand goût français. Een term die onder andere van toepassing is op rijke interieurs met Franse meubels en objecten uit de 18e en 19e eeuw, gecombineerd met oude en nieuwe kunst. De ultieme, Franse smaak zeg maar.

Liefde voor stoelen

In de collectie bevinden zich veel stukken die opvallen door de uitzonderlijke kwaliteit van de bekleding. Neem de stoelen (Hubert de Givenchy bezat er vele), waarbij hij zich uitleefde door ze met stoffen ‘aan te kleden’. Zo kreeg een serie fauteuils uit de Lodewijk XV-periode een bekleding van leer en suède in drie kleuren. En voor een leunstoel uit diezelfde periode koos de modeontwerper moderne tapisseriebekleding naar een design van kunstenaar Georges Braque.

Zo gaf hij, een ontwerper waardig, toch ook weer een eigen invulling aan le grand goût français. Smaak had hij, maar wel een heel kostbare smaak. Schrik dus niet van de flinke prijzen in de veilingcatalogi.

Wil je de stukken uit de collectie van Hubert de Givenchy van dichtbij bekijken? Van 8 t/m 15 juni zijn ze bij Christie’s in Parijs te bekijken. En blader vooral ook door de veilingcatalogi om zijn interieurs te kunnen bewonderen (hier, hier en hier).

© Tekst: Monsieur Plusfours, foto’s uit catalogus van Christie’s; 2022

MELD JE AAN VOOR ONZE GRATIS NIEUWSBRIEF!

Door je in te schrijven ga je akkoord met ons privacybeleid en ontvang je automatisch onze nieuwsbrief, net zolang totdat je je weer afmeldt.

Reageer

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een '*'