Roland Beaufre was als beginnend fotograaf in de jaren 80 getuige van een creatieve revolutie. Voor Monsieur Plusfours selecteerde hij zeven iconische interieurs die de tijdsgeest perfect vatten.
Go to the English version of this article.
Roland Beaufre: ‘De jaren ’80 waren zeer creatieve jaren. Mode, design en de pers ondergingen een volledige vernieuwing. Het was in deze tijd dat ik het geluk had mijn carrière te beginnen. De metamorfose van gevestigde tijdschriften – zoals Maison et Jardin, Maison Française, House & Garden USA – en de oprichting van nieuwe bladen zoals Décoration Internationale, City Magazine, Intramuros, Glamour France en The World of Interiors creëerden kansen voor mensen met een frisse, vernieuwende visie. Dit gaf mij de mogelijkheid om voor al deze tijdschriften te werken, mijn manier van kijken naar wat er gebeurde over te brengen en deze nieuwe ontwikkelingen in de schijnwerpers te zetten.
‘Memphis brak met de codes van design en decoratie. Tom Dixon in Engeland en Bonetti Garouste en André Dubreuil in Frankrijk creëerden uniek meubilair, met de hand gemaakt van hoogwaardige materialen – het tegenovergestelde van het plastic-design uit de jaren 60 en 70. Dit motiveerde me om deel te nemen aan deze beweging. Samen met mijn jeugdvriend Frédéric de Luca, die toen in de mode-industrie werkte, richtte ik in 1984 de galerie ‘En attendant les barbares’ op met objecten ontworpen door Bonetti Garouste, Jean Philippe Gleizes en Eric Schmidt. Het was meteen een succes. Daarnaast veranderde de modewereld ingrijpend door de opkomst van ready-to-wear en de gedurfde ontwerpen van designers als Jean Paul Gaultier, Azzedine Alaia en Comme des Garçons.
Deze creatieve impuls bleef doorgaan tot het eind van de jaren 90, toen stijgende werkloosheid en economische somberheid geen ruimte meer lieten voor nieuwe creativiteit.’

Loft van ontwerper Tom Dixon; stoelen van zijn ontwerp

Parijs appartement van Roland Beaufre; een zwarte tafel van Tom Dixon en André Dubreuil, die een studio in Londen deelden, schilderij van Ravage Art en behang van het Franse merk Mauny

Loft in Parijs, ontworpen door de Italiaanse architect en ontwerper Gaetano Pesce

Appartement in Londen van Paul Jones, een antiquair gespecialiseerd in oude stoffen

Huis en meubels van Gérard Garouste, kunstenaar, schilder en beeldhouwer, en zijn vrouw Élisabeth, die samen met Mattia Bonetti meubels ontwierp onder de naam Bonetti Garouste

Stoel ontworpen door Comme des Garçons
© Tekst en foto’s: Roland Beaufre 2025; bijschrift bovenste foto: Appartement van Marie-Claude Beaud, directeur van de Cartier Foundation in de jaren 80; tafel van Pierre Székely, lamp van Ingo Maurer
MELD JE AAN VOOR ONZE GRATIS NIEUWSBRIEF!
Door je in te schrijven ga je akkoord met ons privacybeleid en ontvang je automatisch onze nieuwsbrief, net zolang totdat je je weer afmeldt.

Defining Interiors: The 1980s Through the Lens of Roland Beaufre
As a young photographer in the 1980s, Roland Beaufre captured a creative revolution. For Monsieur Plusfours, he selected seven iconic interiors that perfectly embody the spirit of that era.
Roland Beaufre: ‘The 1980s were an incredibly creative decade. Fashion, design, and the press underwent a complete transformation. It was during this time that I was fortunate enough to begin my career. The metamorphosis of established magazines – such as Maison et Jardin, Maison Française, House & Garden USA – and the launch of new publications like Décoration Internationale, City Magazine, Intramuros, Glamour France, and The World of Interiors created opportunities for people with a fresh, innovative vision. This allowed me to work for all these magazines, to share my perspective on what was happening, and to highlight these new developments.
Memphis broke the established codes of design and decoration. In England, Tom Dixon, and in France, Bonetti Garouste and André Dubreuil, created unique, handcrafted furniture made from high-quality materials – the opposite of the plastic-driven designs of the 1960s and 70s. This inspired me to take part in this movement. In 1984, together with my childhood friend Frédéric de Luca, who worked in the fashion industry, I founded the gallery ‘En attendant les barbares,’ showcasing objects designed by Bonetti Garouste, Jean Philippe Gleizes, and Eric Schmidt. It was an immediate success. At the same time, the fashion world was undergoing a radical transformation with the rise of ready-to-wear and the bold designs of Jean Paul Gaultier, Azzedine Alaïa, and Comme des Garçons.
This creative momentum continued until the late 1990s when rising unemployment and economic downturns left little room for new creativity.’

Designer Tom Dixons’ loft; chairs of his design

Roland Beaufre’s a Parisian apartment: a black table by Tom Dixon and Andre Dubreuil, who shared a workshop in London, painting by Ravage Art and wallpaper by the French brand Mauny

Loft in Paris designed by Italian architect and designer Gaetano Pesce

House and furniture of Gerard, artist, painter and sculptor, and his wife Elisabeth Garouste, who designed furniture with Mattia Bonetti as Bonetti Garouste

Apartment in London of Paul Jones, an antique dealer specialized in old fabrics

Chair designed by Comme des Garçons
© Text and photo’s: Roland Beaufre 2025
SIGN UP FOR OUR FREE DUTCH-ENGLISH NEWSLETTER!
You will automatically receive our newsletter until you unsubscribe.